Denník SaS


Billboardy (všetky)

B. Gröhling: V slovenskom školstve zaostávajú deti z nízkopríjmových rodín

pošli na vybrali.sme.sk

Výsledky slovenských žiakov v čitateľskej gramotnosti stagnujú a výsledky žiakov z nízkopríjmových rodín sa dramaticky zhoršili. Branislav Gröhling, poslanec NR SR za stranu Sloboda a Solidarita a tímlíder SaS pre školstvo, si myslí, že systém školstva a najmä príslušné organizácie ministerstva by sa mali viac venovať tejto skupine.

Podľa štúdie PIRLS dosiahli slovenskí žiaci v čitateľskej gramotnosti porovnateľný výsledok s priemerom krajín EÚ. Branislav Gröhling však upozorňuje, že od roku 2011 výsledky slovenských žiakov stagnujú a výsledky žiakov z nízkopríjmových rodín sa dramaticky zhoršili.

„Žiaci z nízkopríjmových rodín tvoria na Slovensku 8 % žiakov, pričom v EÚ a OECD je priemer 3 %. Výsledky žiakov z rodín z vyššiepríjmových a priemerne zarábajúcich rodín sa od roku 2011 zlepšili, ale skóre žiakov z nízkopríjmových rodín kleslo až o 69 bodov,“ uviedol poslanec.

Podľa Gröhlinga sa treba pozrieť na činnosť organizácií ministerstva, ktoré by takéto problémy mali riešiť. „Na úrovni štátu je treba vzdelávať učiteľov v rozvíjaní čitateľskej gramotnosti a špeciálne ich pripraviť na prácu s týmito deťmi. Toto má robiť Štátny pedagogický ústav a Metodicko-pedagogické centrum. Plnia si svoju úlohu dostatočne, keď sme dosiahli takéto výsledky?“

Poslanec spomenul, že Slovenská pedagogická knižnica (ďalšia zo 17 organizácií ministerstva školstva) vo výročnej správe uvádza, že bude podporovať rozvíjanie čitateľskej gramotnosti, ale jej výsledok nie je vidieť.

„Organizácie školstva pod vedením zástupcov SNS a Smeru-SD, podobne ako ich ministri, upadli do stavu ničnerobenia, prípadne iba účelového čerpania eurofondov bez výsledkov,“ tvrdí B. Gröhling a pokračoval: „Pripomeňme si ešte, že minulý rok označoval vtedajší minister školstva Plavčan za rok čitateľskej gramotnosti. Stačí sa obrátiť na školy a učiteľov, čo sa v rámci tohto roka udialo a aký to malo pre nich prínos.“

Okrem organizácií vidí Gröhling aj problém s vybavením škôl – „55 % škôl základných škôl s iba prvým stupňom a 35 % plnoorganizovaných základných škôl nemá knižnicu. Horšie sú vybavené najmä menšie školy.“

Tímlíder SaS pre školstvo uznáva, že na výsledky testovania má vplyv aj rodinné prostredie, čo potvrdzuje aj analýza PIRLS. „Ale systém vzdelávania by sa mal snažiť čo najviac tieto rozdiely zmierniť, a to sa u nás aktuálne takmer vôbec nedeje,“ uzavrel Branislav Gröhling.

Archív