Denník SaS


Billboardy (všetky)

Vyzývame ministra Érseka, aby sa začal zaujímať o efektívnosť veľkých projektov

pošli na vybrali.sme.sk

Vláda Roberta Fica sa snaží obísť dlhovú brzdu, pretože jej dochádzajú peniaze najmä do dopravných projektov, ale na druhej strane neskúma efektívnosť vynaložených peňazí tak, ako to požadovala SaS vo svojom programe Agenda 2020 a ako si aj vláda následne sama predsavzala cez projekt Hodnota za peniaze.

„Od začiatku roka 2017 boli vo vestníku verejných obstarávaní uverejnené minimálne dve verejné obstarávania, ktoré neprešli posudzovaním Hodnota za peniaze. Prvé sa týka modernizácie železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR, pričom hodnota zákazky bola stanovená na 305 miliónov eur bez DPH. Druhé v odhadovanej hodnote takmer 50 miliónov eur sa týka komunikačnej infraštruktúry služieb telematiky ŽSR," uvádza poslanec NR SR za stranu Sloboda a Solidarita a tímlíder pre dopravu Miroslav Ivan.

Poslanec dodáva, že obe tieto zákazky prekračujú sumu 40 miliónov eur, ktorá podľa ministra financií Petra Kažimíra mala byť hranicou, od ktorej sa projekty analyzujú nástrojmi Hodnoty za peniaze. „Ministerstvá financií a dopravy a vládu nezaujíma, či sú ceny týchto obstarávaní adekvátne vzhľadom k očakávanému úžitku, či by nemohli byť nižšie, ako sa to dosiahlo pri obchvate Prešova?" pýta sa Ivan.

Poslanec NR SR za SaS a tímlíder pre verejné financie Eugen Jurzyca upresňuje, že štát musí mať každý väčší investičný výdavok dôkladne analyzovaný a musí vedieť odpovedať na otázku, prečo uprednostnil vybraný projekt pred inými. „O to viac to platí za situácie, keď verejný dlh naráža na dlhovú brzdu," uvádza Jurzyca a dodáva, že štát zodpovedá za to, že verejnými zdrojmi sa nebude plytvať nielen dnešným, ale aj budúcim generáciám a nielen najväčším prispievateľom do verejných rozpočtov, ale aj tým, ktorí zarábajú minimálne mzdy. „Títo napríklad cez DPH prispievajú na štátne investície tiež," povedal Jurzyca.

Investičná politika ministerstva dopravy sa pravdepodobne uskutočňuje v réžii štátneho tajomníka za Smer-SD Viktora Stromčeka, ktorý posudzovanie dopravných projektov kritériami Hodnoty za peniaze považuje za obmedzujúce a snaží sa mu vyhýbať.

„Strana Smer-SD má tak dve tváre. Prvá, tvár zodpovedného hospodára, je určená verejnosti a nosí ju minister financií Peter Kažimír. Druhá, ktorá je skrytá, však odráža skutočnú podstatu Smeru-SD a ktorú na ministerstve zastupuje ich nominant na pozícii štátneho tajomníka. Vyzývame ministra Arpáda Érseka, aby sa zodpovedne začal zaoberať efektívnosťou financovania veľkých dopravných projektov a aby pozastavil verejné obstarávania na uvedené projekty do doby, kým budú vypracované analýzy Hodnoty za peniaze," uzavrel Miroslav Ivan.

Archív