Denník SaS


Billboardy (všetky)

B. Gröhling: Rezort školstva chce v duálnom vzdelávaní zbytočne utopiť milióny eur

pošli na vybrali.sme.sk

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR chce naprávať nefunkčnosť duálneho vzdelávania projektom za desiatky miliónov, ktorý je úplne zbytočný. Uviedol to Branislav Gröhling, poslanec NR SR za stranu Slobodu a Solidaritu a tímlíder SaS pre školstvo.

V rámci projektu „Duálne vzdelávanie a zvýšenie atraktivity a kvality OVP“ za niekoľko miliónov eur má vzniknúť osem Duál pointov v každom krajskom meste, ktoré majú oboznamovať žiakov základných škôl s duálnym vzdelávaním a zvýšiť záujem o tento projekt.

„Duál pointy predstavujú iba ďalšie zbytočné míňanie financií na problém, ktorý sa dá vyriešiť efektívnejšie, ľahšie a za oveľa menej peňazí,“ tvrdí poslanec SaS. „Každá základná škola má spravidla výchovného poradcu a ich služby by sme mohli využiť. Treba im vytvoriť dostatok času na kariérové poradenstvo, poskytnúť relevantné materiály o duálnom vzdelávaní, možnostiach štúdia a uplatnení absolventov,“ navrhuje Gröhling.

Podľa tímlídra liberálov pre školstvo je ďalej treba zmeniť legislatívu, aby školy aj žiaci mali záujem o duálne vzdelávanie. „Škola dostáva na žiaka v duálnom vzdelávaní výrazne menej financií, než na bežného žiaka, čo školy demotivuje. Toto pravidlo treba zrušiť, rovnako ako umožniť vstup do duálneho vzdelávania v druhom či treťom ročníku a odstrániť byrokratické prekážky pri zapájaní malých a stredných podnikov.“

Poslanci za SaS predkladali v NR SR novelu zákona o odbornom vzdelávaní, ktorá obsahovala tieto zmeny. Koalícia ju však odmietla.

Ako pripomenul Gröhling, Slovensku hrozí, že bude musieť vrátiť 33 miliónov eur EÚ, pokiaľ sa do duálneho vzdelávania nezapojí skoro 10-tisíc žiakov počas troch rokov. „Je to dôkaz toho, ako zle bol realizovaný projekt duálneho vzdelávania. Nezabudnime, že doposiaľ sme ročne dokázali dostať do duálneho vzdelávania len niečo cez tisíc žiakov. Vrátenie 33 miliónov je takmer isté a odvrátiť ho môžu iba zásadné zmeny v celom projekte a aktívna spolupráca so školami,“ dodal Branislav Gröhling.

Archív